Tuesday, 24 January 2017

Penulisan Sejarah Dari Bawah

SEJARAH RAKYAT DALAM MASYARAKAT MELAYU TRADISIOAL

Pengenalan
Isu-isu penulisan sejarah dari bawah mula penting pada dekad Perang Dunia Kedua apabila George Lefevre membuat kajiannya mengenai revolusi 1789 dan mengenakan istilah sejarah dari bawah ini. Kajian seperti ini diperkembangkan lagi oleh ahli-ahli sejarah barat yang lain, yang kebanyakkannya Marxist dan sosialis, yang telah memberikannya berbagai definisi yang berbeza. Asa Briggs telah menggunakan istilah sejarah orang biasa dan sejarah muka-muka di kalangan orang ramai (faces in the crowd). Hobsbawm telah menggunakan istilah sejarah sosial. G.M. Trevelyan pula menyebutkannya sebagai sejarah masyarakat tanpa politiknya.

Walaupun sejarawan-sejarawan ‘sejarah dari bawah’ ini kesemuanya menumpukan kajian mengenai rakyat bawahan, namun pendekatan dan tumpuan mereka berbeza-beza. Malah wujud pula dua kumpulan yang bertentangan, satu dianggap sebagai golongan elitis, yang menganggap orang-orang bawah hanya mempunyai motivasi, bersikap defensive dan mundur, sedangkan orang atasan berpandangan ‘ ke hadapan’. Di antara sejarawan yang mewakili golongan ini ialah George Rude’ yang menekankan kepentingan “ otonomi orang ramai dan motivasi peserta-peserta” dalam sesuatu revolusi. Dalam kajiannya beliau cuba menyelami pemikiran peserta-peserta itu, yang baginya jelas mempunyai objektif untuk mempertahankan hak-hak adat orang-orang miskin Britain yang bebas. Seperti Rude Hobsbawn juga berminat mengkaji tentang revolusi orang bawahan, dan menumpukan kajian kepada pergerakan perburuhan, dan perkembangan idea sosialis dan pertubuhan-pertubuhan mereka. Tergolong juga dalam kumpulan ini adalah sejarawan –sejarawan yang menulis tentang sejarah kaum-kaum, sejarah wanita dan sejarah kuantitatif.

Kumpulan sejarawan dari bawah yang menentang golongan yang dikatakan elitis di atas, ialah kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai ‘sejarawan kaki ayam’ (barefoot historians) yang terdiri dari peserta-peserta bengkel ‘sejarah rakyat’ yang mencadangkan satu ‘sejarah pilihan’ (alternative history). Tumpukan kajian mereka adalah orang-orang bawahan biasa yang mereka anggap sebagai ‘ mangsa’ sejarah. Tujuan mereka adalah untuk mempopularkan sejarah supaya ia menjadi lebih terbuka kepada masyarakat umum yang tidak terlalu akademik. Mereka cuba melihat sejarah itu dari dalam diri orang-orang yang mereka kaji dan juga dari persekitaran mereka. Mereka lebih suka menggunakan sumber-sumber lisan ataupun sumber-sumber sejarah tradisional yang lain. Mereka juga berpendapat bahawa sejarah itu adalah subjektif, dan pendekatannya haruslah dilakukan secara berkumpulan dan merupakan aktiviti masyarakat. Oleh kerana itu mereka menganggap kumpulan mereka ini lebih demokratik. Mereka mengakui diri mereka sebagai sebahagian dari pergerakan sosial dan kebudayaan yang bercita-cita untuk mengubah dan membebaskan masyarakat yang ada. Kumpulan kedua ini popular di Jerman.

Perkembangan pengaruh penulisan sejarah dari bawah di Negara-negara lain dipengaruhi oleh perkembangan politik dunia akibat perang Dunia Kedua. Di Amerika Syarikat tulisan-tulisan mengenai gerakan politik, kebudayaan dan ekonomi diberikan penjelasan dari ta’kulan sosial. Di Negara-negara Asia dan Afrika, ia dipengaruhi oleh kehendak untuk memahami sejarah tempatan dari penglibatan orang tempatan itu sendiri dan bukan dari kaca mata penjajah atau orang Barat. Perkembangan ini juga diakibatkan oleh pengenalan rancangan-rancangan pengajian baru di peringkat university di Negara-negara dunia ketiga itu sendiri yang mempopularkan sejarah sosial. Penyelidikan-penyelidikan mengenai petani-petani, pengganas-pengganas ataupun kelompok-kelompok masyarakat tertentu menjadi fokus kajian. Di universiti –universiti di Barat topik-topik kajian mengenai orang-orang bawahan di Negara-negara ketiga juga popular kerana adanya jabatan-jabatan pengajian yang baru seperti kajian Asia dan Afrika dan berkembangnya pengaruh bidang anthropolofi dan sains kemasyarakatan ke dalam bidang sejarah.

Topik yang sangat popular menjadi kajian sejarawan Asia dan Afrika adalah yang mempunyai paradigma : tradisi-modern, structural-fungsional, konsep ekonomi moral’ pengganas sosial, dan kumpulan-kumpulan yang dianggap tertindas ataupun dikatakan “orang-orang yang tidak pernah ada sejarah” seperti golongan hamba, orang-orang nomad, wanita, penduduk setinggan, pekerja-pekerja kilang, gerakan-gerakan melampau dalam masyarakat dan kaum-kaum dalam masyarakat dan kaum-kaum dalam masyarakat majmuk.

Di Malaysia, penulisan sejarah dari bawah kurang mendapat perhatian. Ia hanya mula menular lewat pada 1970an apabila jabatan-jabatan sejarah di universiti-universiti tempatan menggalakkan pelajar-pelajar mereka supaya membuat kajian dan penyelidikan mengenai sejarah tempatan, iaitu sejarah micro, yang sebahagian kecilnya telah diterbitkan. Pada 1980an, sarjana-sarjana sejarah menampakkan kecenderungan untuk mengkaji gerakan protes dan pertentangan dari golongan orang bawahan yang dihubungkan dengan perkembangan ekonomi. Kemudian kajian lain menumpukan focus kepada masalah-masalah sosial berhubung dengan isu-isu jantina, kelas dan perkauman, seperti yang terdapat dalam kajian Lai Ah Heng berkenaan dengan petani-petani, golongan marhain dan pelacur-pelacur Cina di Tanah Melayu semasa pemerintahan British. Pada 1988, Cheah Boon Kheng telah menghasilakan sejarah tentang perompak-perompak tani di Kedah. Dalam penjelasannya, beliau mengatakan bahawa “ kajian ini merupakan sejarah sosial berkenaan dengan kawasan pendalaman kedah, ditulis dari bawah ……. Demikian juga tulisan sekumpulan penulis-penulis dalam The Underside of Malaysian History. Dalam pengenalannya, pengarang telah mengakui bahawa buku ini “ adalah setapak kea rah sejarah orang ramai yang bertujuan untuk menyedarkan orang-orang Malaysia kini tentang sumbangan nenek moyang mereka yang tidak pernah mendapat sanjungan”, walaupun ada yang mengatakan bahawa terdapat juga tulisan di dalamnya yang masih “ too clinical”, iaitu masih dilihat dari sudut pentadbir dan bukan dari orang-orang yang dikaji.


Semua tulisan sejarah dari bawah ini telah menggunakan sumber-sumber asli, seperti yang terdapat dari Pejabat Tanah Jajahan di London, Pejabat Setiausaha Negeri-Negeri Melayu, Pejabat Daerah, laporan tahunan dan juga temu bual dari orang-orang setempat yang masih mengingati peristiwa-peristiwa yang dikaji. Kebanyakan orang-orang bawahan yang menjadi tajuk kajian sendiri tidak memiliki tinggalan bertulis, menyebabkan ahli sejarah agak sangsi akan keupayaan untuk menulis sejarah mereka dari pandangan mereka sendiri, lantas mengistilahkannya sebagai sejarah saya sendiri, kerana ia tidak boleh melarikan diri dari nilai-nilai dan pengalamannya sendiri. 

4 comments:

  1. assalamualaikum tuan..boleh x tuan kongsikan sumber tuan sebab saya nak buat kajian penulisan sejarah dari bawah..terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badriyah Haji Salleh, Penulisan Sejarah Dari Atas atau Bawah, dalam Seminar
      Kebagsaan Sejarah Malaysia 1945-57: Isu dan Perdebatan, Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia, 25-26 Oktober 2010.

      Amarjit Kaur, Semenanjung Tanah Melayu Pada Abad Ke-19:Suatu Tinjauan Ekonomi
      dalam Masyarakat Melayu Abad Ke-19, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1991.


      Badriyah Haji Salleh, Sejarah Dari Bawah: Sejarah Rakyat Dalam Masyarakat Melayu
      Tradisional Dalam Alam pensejarahan dari pelbagai perspektif, Penyelenggara: Badriyah Haji Salleh, Tan Liok Ee, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1996.

      Drabble John H., An Economic History Of Malaysia,c. 1800-1990; The Transition To The
      Modern Economic Growth, New York: Macmillan Press Ltd, 2000.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete