KEMAHIRAN
PEMIKIRAN SEJARAH
1) MEMAHAMI
KRONOLOGI
bermakna melihat
masa lalu, kini dan akan datang secara urutan sesuatu peristiwa sejarah itu
berlaku. Di samping itu murid murid dididik dengan kemahiran memahami konsep
masa mengikut kemajuan sesuatu tamadun disamping memahami konversi masa iaitu
melabelkan sesuatu peristiwa mengikut zaman seperti seperti Zaman Darurat,
Zaman Meleset dan Zaman Penjajahan tanpa menyatakan tahunnya.
Kronologi dalam
sejarah ialah susunan peristiwa atau kejadian masa berlakunya peristiwa
berkenaan. Mengandungi dua elemen iaitu Garis Masa dan Konversi Masa.
Tujuan:
Mengaplikasi
istilah-istilah kronologi masa dalam kehidupan seharian.
Memahami dan menyusun peristiwa mengikut masa/tarikh
mengikut tertib.
Menghubungkaitkan peristiwa masa lalu dan masa kini
berdasarkan informasi sumber.
Elemen-elemen:
Garis masa ialah
rentetan peristiwa yang berlaku mengikut tertib masa.
Konversi masa melabelkan sesuatu peristiwa mengikut
zaman.
Penguasaan kronologi membolehkan pelajar meletakkan peristiwa,manusia,
dan perubahan yang tertentu yang berlaku dalam kerangka masa yang tepat dan
teratur.
Memolehkan pelajar melihat zaman silam san menganalisis
bagaimana manusia menggunakan masa, perubahan dan perkembangan yang berlaku
secara empati.
2) MENEROKA BUKTI
Melibatkan kemahiran
mengenalpasti sumber pertama dan kedua dan membuat perbandingan antara
kedua-dua sumber tersebut. Perkara ini dpt merangsang pemikiran sejarah
seseorang murid, di samping memahami masalah sejarah & sifatnya yg
interpretatif.
Tujuan:
Mengenal pasti
sumber-sumber sejarah.
Merangsang
pemikiran sejarah
Memahami masalah
sejarah
Membuat
perbandingan antara sumber-sumber sejarah.
Membuat
pernyataan yang menjelaskan atau mengukuhkan sebab atau selepas menganalisis
maklumat dan membuat kajian.
3) MEMBUAT
INTERPRETASI
Bermaksud membuat tafsiran terhadap sesuatu peristiwa
sejarah dengan memberi ulasan dan kupasan. Murid-murid disedarkan tentang
perbezaan tafsiran dan perspektif yang wujud di kalangan sejarawan. Mereka
dapat membezakan fakta sejarah dengan tafsiran sejarah dengan menyedari bahawa
kedua-dua ini adalah berkaitan antara satu sama lain.
Tujuan:
Pelajar dapat
membezakan fakta sejarah dengan tafsiran sejarah.
Pelajar sedar
bahawa fakta sejarah dan tafsiran sejarah berkait antara satu dengan lain.
Elemen-Elemen:
Membanding dan
membezakan – berdasarkan kriteria seperti ciri, sifat, kualiti dan unsur
sesuatu peristiwa.
Mengumpul dan
mengkelaskan.
Membuat urutan – seperti masa, bentuk dan bilangan.
Menilai – pertimbangan bukti dari segi baik dan buruk
bukti atau dalil yang sah.
Membuat kesimpulan – pernyataan tentang sesuatu kajian
berdasarkan hipotesis
4) MEMBUAT IMAGINASI
Merupakan suatu usaha melibatkan
murid-murid sesuatu situasi dalam peristiwa sejarah yang dikaji. Kemahiran
imaginasi ini ialah imaginasi secara visual dan empati.
Tujuan:
Memahami dan menggambarkan motif, matlamat, harapan dan
kegelisahan yang wujud dalam masyarakat lalu.
Bersifat terbuka,
toleransi dan matang.
Menyumbang kepada
perkembangan moral dan berusaha meletakkan diri di tempat orang lain.
Menjadi
warganegara yang bertanggungjawab.
Elemen: imiginasi
visual dan empati.
5) MEMBUAT RASIONALISASI
Melibatkan penggunaan akal
fikiran dan membuat pertimbangan yang wajar dalam menyelesaikan sesuatu
persoalan yang timbul daripada peristiwa sejarah. Usaha ini, memerlukan
kemahiran murid-murid untuk mengumpul data, membuat hipotesis, menentukan
signifikan bukti dan membuat inferens daripada data yang dikumpul.
Tujuan:
Dapat merangsang serta menjana pemikiran pelajar agar
mereka mampu mentafsir sesuatu peristiwa sejarah.
Dpt membuat rasionalisasi melalui pengkajian sumber
sejarah dgn lebih kritis & kreatif.
PENJELASAN SEJARAH
Melalui pendekatan bersepadu,
penekanan juga perlu diberi ke atas penggunaan Bahasa Melayu sebgi alat utk
membicarakan ilmu pengetahuan secara ilmiah dan mengutarakan pendapat dengan
menggunakan bahasa yg gramatis, tepat dan berkesan dlm btk tulisan atau lisan.
Sehubungan dengan itu, murid akan belajar mengorganisasikan analisis sumber
sejarah dgn menggunakan kemahiran pemikiran sejarah dgn sempurna. Mereka
merekod hasil analisis mereka dan seterusnya menulis atau menjelaskan dengan
tepat dan bertanggungjawab.
PEMAHAMAN SEJARAH
Pemahaman sejarah bermaksud pemahaman secara kritis dan
imaginatif tentang segala aspek kehidupan manusia zaman silam. Perkara ini membolehkanpelajar melihat zaman silam
secara empati.
Pemahaman sejarah
boleh mendidik murid menganalisis bagaimana manusia mengalami perubahan dan
kesinambungan dalam kehidupan.
EMPATI
Empati dalam
sejarah ditakrifkan sebagai suatu pencapaian pemikiran yang memahami sesuatu
peristiwa masa lalu daripada pelbagai perspektif.
Murid yang dapat
melihat sejarah secara empati sebenarnya membina corak pemikiran yang lebih
terbuka, toleransi dan matang.
Pendidikan
Sejarah adalah ‘alat’ yang dapat menghasilkan warganegara yang lebih
bertanggungjawab.
No comments:
Post a Comment